søndag den 26. juni 2011

Den første kærlighed

Jonathan betroede mig noget forleden aften: "Mor, Julie og mig er kærester. Det er fordi Julie er en pige, og jeg er en dreng. Så blev vi enige om at være kærester." Og han har store planer. I aften fortalte han mig en historie, som handlede om Prinsesse Julie, og Prins Jonathan. "Det er mig og Julie, når vi bliver voksne, mor. Så skal vi nemlig giftes". Han vil ikke have godnatkys af mor og far længere. "Nej, det er kun Julie der må kysse mig".

Ikke nok med at jeg føler mig gammel, fordi jeg bliver 30. Nu er jeg også blevet svigermor (!). Og hvilken svigerdatter. Hun er en sød og rolig pige på 5 (jep, min søn er til ældre kvinder), og smuk oven i købet. Men der er vist også en god portion besidderisk hun-djævel i hende. Første dag efter at de var blevet kærester, kom hun ud til hoveddøren i børnehaven, for at hente Jonathan. Hun fulgte ham ned til hans rum i garderoben, og ventede på at han fik overtøjet af. Som han om aftenen betroede sin far: "Julie kom ud til døren og hentede mig. Men det lykkedes mig at slippe af med hende, så jeg kunne lege med Malte." Jeg tror ikke helt Jonathan er klar over, hvad han har rodet sig ud i. 

Hvad er det lige der sker for os kvinder. Manden, som bare helst vil hænge ud med gutterne, skal tvinges til at være sammen med os, og snakke om følelser.  Og de mest snu, manipulerer ham så groft, at han kan citeres for ting som "vi er blevet enige om..."

Og hvad er jeg i øvrigt for en MAX PINLIG mor, som nødvendigvis skal deltage i (og offentliggøre) min søns kærlighedsliv. Jeg forudser kommende konflikter (mor, hvor er du altså bare for meget), og (kæreste)sorger, når pigen opdager at hun ikke kan lave om på ham, eller kontrollere hvem han er sammen med hvornår, og derfor dumper ham. - Lyder det bekendt, piger?

Måske det var en god ide, at jeg, som den gode mor/svigermor jeg jo er, gav det unge par nogle forebyggende timer hos en parterapeut - det er aldrig for tidligt at starte på den slags. Eller måske findes bogen "Mænd er fra mars, kvinder er fra Venus" i en billedbogsudgave?
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar